Sunday, September 28, 2008

umpama cendawan tumbuh selepas hujan!


hehhehe.....
umpama cendawan tumbuh selepas hujan....
erm... bukan nak bagi apakah kupasan terhadap perumpamaan tue..
tapi ..
as a plantation....
chewah..bisnes cendawn knek tk semakin laris ...dah macam cendawan tumbuh selepas hujan...
so ambil kesempatan untuk meneliti akan apa yang akan di bicarakan,....


mane la tau nanti kan...
dapat jadik tokey cendawan...
KAYA wo!!!
sedang sibuk menyelak surat khabar..
macam beysa...... utusan malaysia..kegemaran ramai!!
(MOTIF:: PROMOTION!!! ahakz!)
aku terbaca di satu sudut....
'Bengkel cendawan tawar diskaun'






so..
aku ajak la korang yang berminat nie...
cuba tuk mencebur bidang cendawan tau...
ada diskaun lagi tue...
(hish.... over plak aku nak ajak orang..diri sendiri?? tepuk dada tanya selera ar pok!)
BTW...
aku just bagi info cket2 kat korang..
'Pusat Latihan dan Kajian Atiqah Trading Agrotech, akan menganjurkan Kursus Intensif Penanaman Cendawan pada 11 Oktober ini , di ladang Al-Fadtullah Mushroom, Tanjong Malim, Perak.'
diskaun 50%
yang mengajar....Dr. Johari dan Alia di talian 05- 4541635 atau 019-3544888...
da.......

MISI KE BULAN!!

hahahahaaiiiii..........
to all da readers........
kali ini aku ada misi yang cukup penting yang perlu di kongsi bersama.....
MISI KE BULAN!!
nak ikut tak??
hahaha......jum!!
yang x best ny, tak naik roket tau,...
just guna UNSER najel jer nanti..
sementara menunggu ketibaan najel..
aku mencarut la seketika kat sini..
hehehe...
boleh ken??..ukukuku..
hehehehe.......
SUPRISE!!!!
hehehe..
actually ari tok aku pulang kampung....
heheheh...bulan nama kampung ya...
hehehehe...
aku pn excited gilak2...
wawawawawa.....
tapi bawak gak buku dari ...
test lps nie memang berlambak!!
huhuhuhuhu....
orang syok beraya....
ku pn beraya gak!
yes!!!
yes!!

sepetang sejenak!

wawawa.....
sepi dah tok ..
malam tdk aku jumpa sorang mamat yang aku knl kat melalui fiendster, then lepak kat tempat yang paling aku gemari...ya WARUNG 2000, mane tue??
ala....
area DESA ILMU ya...
ish....
x jauh dari UNIMAS..neves gelebab aku di buat ny..
baru knl jumpa plak tue...huhuhuhu...HIDUP RAYME!
DSC01256 by train_heartnet23.
then...lepak punya lepak.. jam dah pun kul 10.00 pm..
sound seakan2 nak balik pn dah ada...
so... dier hantar kan aku baik...
hari jadi dengan orang yang baru jumpa????
sweet!!
wawawawa...
apa ar... dgn laki pn nak cenggitu...
huhuu..
pas tu sampai kat bilik aku sambung lagi citer yang aku tonton selama 2 hari....
tak habis2 lagi,.. WHY WHY LOVE..

Saturday, September 27, 2008

AGROBIZ........ MANGGIS! MAK ENON...

AS A PLANTATION....
chewah.......
sdg syok bc surat khabar...
ter selak plak bahagian
agrobiz....ya...
ianya amat berkaitan dengan bidang yang aku ambik..
so aku baca ar....

Kulit manggis sumber agen antioksida



SETIAP kejadian tumbuh-tumbuhan di alam semula jadi ini tidak kira sama ada dari kategori daun, buah atau bunga sekali pun, kesemuanya pasti mempunyai keistimewaan tersendiri yang dapat memberi manfaat kepada manusia.

Dengan disokong oleh kemajuan bidang penyelidikan, keistimewaan tersebut sudah tentu dapat diaplikasikan secara menyeluruh dalam kehidupan seharian individu.

Mengambil manggis sebagai contoh, kebanyakan orang hanya menganggapnya sebagai buah-buahan tempatan yang mempunyai kulit berwarna ungu dan isinya yang lazat.

Namun, mungkin ramai yang tidak menyedari bahawa buah tersebut mempunyai banyak khasiat yang boleh digunakan untuk tujuan kesihatan dan perubatan.

Bagi mendedahkan fungsinya kepada umum, sebuah syarikat perintis, Herbal Village telah mengambil inisiatif menghasilkan beberapa produk kesihatan dan kecantikan berasaskan kulit buah manggis.

Menurut Pegawai Eksekutifnya, Rizal Amir Rejab, idea menghasilkan produk menggunakan kulit buah manggis itu diambil daripada negara Jepun di mana rakyatnya sangat menggemari buah tersebut.

‘‘Melalui idea itu, kami telah menjalankan kajian dan penyelidikan lebih kurang dua tahun bagi mencari formula terbaik menghasilkan produk bermutu untuk faedah rakyat Malaysia.

‘‘Untuk tujuan itu, kami mempunyai pasukan penyelidik khas yang bertanggungjawab mempelbagaikan produk berasaskan buah manggis ini,’’ katanya.

Rizal memberitahu, untuk tujuan pengkomersialan pula, pihaknya berkerja sama dengan beberapa profesor dari Universiti Sains Malaysia (USM) agar formula sedia ada dapat diperkembangkan.

Menurut Rizal, antara keistimewaan kulit manggis adalah ia kaya dengan vitamin E dan C serta mengandungi sejenis bahan aktif yang dikenali sebagai xanthon.

Xanthon mempunyai fungsi anti oksida yang dapat melindungi serta mengurangkan kerosakan pada sel terutamanya yang disebabkan oleh serangan radikal bebas.

Ini kerana bahan tersebut mempunyai struktur jejari tiga cincin yang menjadikannya sangat stabil ketika berada dalam badan tidak kira sama ada dalam keadaan panas atau sejuk.

‘‘Sebenarnya terdapat lebih daripada 200 jenis bahan xanthon pada sumber alam semula jadi yang lain, namun 40 daripadanya terkandung dalam manggis di mana ia merupakan yang terbanyak,’’ jelasnya.

Selain anti oksida, buah yang dikenali dengan nama saintifik Garcinia Mangostana itu juga berfaedah untuk fungsi lain seperti agen anti bakteria dan didakwa dapat membantu dalam mengurangkan masalah penyakit diabetis, migrain, buah pinggang, masalah penglihatan, lelah dan kesihatan kulit.

Produk-produk berasaskan kulit manggis yang dihasilkan oleh Herbal Village ialah Jus O’Steen, Kopi Stana dan Sabun Manggis.

Jus O’Steen merupakan minuman kesihatan yang dihasilkan dengan campuran kulit buah manggis bersama beberapa bahan seperti madu lebah, buah kurma, blueberry, blackcurrant, strawberi dan juga anggur.

Kopi Stana pula merupakan produk minuman kopi pracampuran yang dihasilkan melalui adunan kopi Arabica bersama kulit buah manggis, madu lebah, garam bukit, dan halia serta tidak mengandungi perasa tambahan.

Untuk sabun manggis, ia digunakan bagi tujuan penjagaan kesihatan kulit, membantu mengurangkan masalah resdung dan juga boleh digunakan untuk menghilangkan bau badan.

‘‘Selain tiga produk ini, juga bercadang untuk mengeluarkan beberapa lagi produk berasaskan kulit manggis seperti teh manggis dan skrab badan,’’ jelasnya.

Setakat ini, kesemua produk tersebut telah pun berada di pasaran tempatan lebih kurang dua tahun dan menerima sambutan yang sangat menggalakkan.

Selain itu, produk-produk ini turut mendapat permintaan dari negara- negara luar seperti Afrika, Dubai, China dan Australia.

Kejayaan itu sebenarnya didorong oleh sokongan pelbagai agensi kerajaan yang telah banyak memberi bantuan seperti Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia (FRIM), Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI) yang memberi bantuan teknologi serta Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) yang membantu dari segi pasaran.

.......

skrg nie....rnd memang hebat.....tahniah buat mereka..

MARDI terutamanya....

aku pun teringatkan masa datuk ku masa masih hidup..

die slalu ambik buah manggis tuk cucu ny...

thanx tok...

x saba plak tunggu musimbuah..

hahahaha....

and...setidak2 nya ada gak faedah ny blog aku nie..

hehehehe...nantikan keluaran yang seterusnya....



28 september with around the world.....

Events

Births

Deaths

Holidays and observances

.....
at least im not alone!!!

28 september......

Happy Birthday To Me! by - BC -.

tepat jam 12.00 tengah malam...
SAAT YANG AKU TUNGGU2...
YA... 28 SEPTEMBER.........
MAKA GENAP LA UMUR KU 21 TAHUN!!!
HEYPI BIRTHDAY REMMY...
DAN...
AKU TIDAK KESORANGAN...
KENGKAWAN AKU BANYAK... YANG DAH WISH!!
RASA BHGIA SESANGAT...~~~~SWEET!!
PEJAM CELIK2 DAH tua AKU RUPA NYA....
TAK SANGKA KN??
ANTARA YANG 1ST WISH...
1. KHAIRUL HAZWAN BIN SALLEHUDIN.
2. NORLIZA
3. HISYAMMUDDIN BIN MORSHIDI
4. FIANO LAKA
5. DENTI


EM...
ITU LAH TOP 5 NY..
TO ALL MY FRENZ..
THANX 4 DA WISH....
RAYME HARGAI SESANGAT!!
IKHLAS...
SLAMAT HARI RAYA......
THANX MOMS...
THANXS DAD.....
LOVE U ALL...

IM SPEECHLESS....
WOW....
MISS LEELAJINI JOTHI...
THANX 4 DA HADIAH ...
RAYME HARGAI SESANGAT..
BUAT DEBATER ENGLISH...
HARRY
RIKA
BLACK
DAN YANG TAK DI SEBUT NAMA ..

JANGAN KECIK ATI K..
I HARGAI SESANGAT KAD KORANG!!
LOVE U ALL.....
MUAHHHH....

sedih nyer.....wawawa...





Washington Mutual Collapses; McCain Destroys Bailout Deal

Sleepwalkin' McCain, that scary old dude is so insaneThere are no more nights in politics or business — only the endless horrible grind of collapse and fuckery, 24 hours a day, including this newest chapter in our latest, greatest depression: Washington Mutual has collapsed, and was closed by the Federal Government late Thursday night. It’s the biggest bank failure in U.S. history. And the bipartisan congressional-White House-Treasury bailout deal that might have stopped the bloodshed, well John McCain visited Washington for the first time in half a year and wrecked EVERYTHING.

First, the WaMu news:

Washington Mutual Inc was closed by the U.S. government in by far the largest failure of a U.S. bank, and its banking assets were sold to JP Morgan Chase & Co for $1.9 billion.

Thursday’s seizure and sale is the latest historic step in U.S. government attempts to clean up a banking industry littered with toxic mortgage debt. Negotiations over a $700 billion bailout of the entire financial system stalled in Washington on Thursday.

Oh, look at that little newsy connection there: WaMu collapsed and was shut down tonight as McCain wrecked the Treasury’s compromise that was carefully and delicately worked out over seven days between the White House and both parties in both the House and the Senate. Well done, Maverick!

Now, onward to what exactly the grandstanding idiot actually managed to ruin during his explaratory visit to Washington, where he is supposedly a senator yet hasn’t been seen in six months and has absolutely no role on any of the economic committees in Congress responsible for this legislation.

McCain showed up, said nothing during the negotiations — he had no idea what they were talking about — but apparently put House Republican John Boehner up to introducing an entirely new proposal at the last minute. And McCain wouldn’t even commit to that one! (Again, he has no idea what any of these people are talking about. Cindy counts the millions at the McCain Mansions.) Oh, and then the whole thing collapsed and everybody went home:

It was the very outcome the White House had said it intended to avoid, with partisan presidential politics appearing to trample what had been exceedingly delicate Congressional negotiations.

Senator Christopher J. Dodd, Democrat of Connecticut and chairman of the Senate banking committee, denounced the session as “a rescue plan for John McCain,” and proclaimed it a waste of precious hours that could have been spent negotiating.

Anyway, who knows if the bailout would’ve worked? Who knows if the compromise would’ve done some good? What seems pretty clear in this first dark hour of Friday Morning is that Washington Mutual could not hold on long enough to survive another day or week of McCain’s grandstanding time-outs, and if McCain is capable of sticking to “his word” for more than 15 minutes or so, he may well sit out the first presidential debate tonight.

We have an idea for Barack Obama: Bring Henry Paulson and George W. Bush and Chris Dodd and Nancy Pelosi and David freakin’ Letterman to Mississippi tonight, and let them tell America what John McCain pulled on Thursday. (But only for like five minutes, because we are all tired of these people … except Letterman. Letterman can stay.)




>>>>>> macam2 la perangai orang kat sana.....
minta2 la kita di jauh kan dari persekitaran seperti mereka...
sekasar renungan...
hehehhe
nie aku ambik ari wonkette...
saja nak papar kan kat korang...
betapa jauh beza nya kek keju dan bahulu...

Thursday, September 25, 2008

SISI @ ISIS



ISIS TSUNAMI.........WHY?


KEHADIRAN musim baru ANTM memang menjadi taruhan setiap peminat di seluruh dunia...

ya....cycle 10 sudah pn bermula ..kalau pasal ANTM nie ...

memang minat...

assignment??

>>>>>>BERLAMBAK!!

tak siap lagi..

>>>TEST?? - tak prepare lagi..

adus..

naper nak sibuk kan ANTM??

...............macam penting.....(pian, aku pinjam word kau..ekek~)

tapi untuk musim nie...banyak yang pelik ...

apa yang ingin di ketengah kan is.... KEHADIRAN TRANSGENDER..

ISIS TSUNAMI.. satu2 ny wakil yang asal ny dari kaum adam..

kehadiran ISIS byk menimbulkan persoalan yang masih memantul2 dalam kotak fikiran untuk mencari jawapan yang sebaik mungkin...



lantas aku mula berfikir...


dan..

trus berfikir.....



fikir....



>tak de pompuan lagi ke yang berbakat dalam peragaan nie...

>ya.. aku terima bahwa mereka terlalu terbuka berkenaan dengan pertukaran jantina nie, masalah ny..apa kan terjadi pada dr ny andai dia menang??

>tidakkah itu menjatuhkan reputasi wanita di seluruh dunia??

>kemana pergi ny wanita??



PERSOALAN2 itu aku tinggal kansejenak sementara memikirkan masalah yang lain...

pelikkan ??


hai....ISIS2 (mengeluh)....

...


dan....

aku mula memikirka akan apa akan terjadi pada ANTM musim yang seterus nya ...

aku percaya ..banyak transgender yang akan ikut selepas TYRA BANKS membuka ruang untuk para TRANSGENDERs nie...


ah...

biar kan.. biarkan..

biarkan...

tapi sampai bila??!!



.

What The Poo Was This Debate About? Liveblog, Part IV

Uhh, that’s your terrible & presiding president, “George,” with the sparkles. What’s his importance tonight. No one knows. No one knows why George Bush isn’t LOCKING THIS CRAP UP for Barry Obama. Who won this debate? Let’s see what the teevee pundits say, on CNN. Once it ends which will be never.

10:34 — Uh, they’re still talking? Barack Obama wants to be the next not George W. Bush.
10:34 — McCain, being a cock. “Barack Obama does not have the knowledge or experience to win the Iraq. The Surge, he was wrong.” Nah, he wasn’t. And if this election is decided by THE SURGE then everyone should just inter themselves, into hell.
10:35 — Obama: “My dad was from Kenya, which is where I got my name.” Ah, so Al Qaeda was based in Kenya. Who knew! Go Amin!!!1!
10:37 — DRINK 9 DRINKS AND HAVE 40 VICODIN, John McCain just talked about when he “got back from prison.” He was in jail? Did he rape a wombat?
10:39 — OVER!! McCain says, “good job John,” and then cuts his tendons.
10:40 — Alright, we’re watching CNN. Who won? Someone please answer, because we were not even conscious and have to write a liveblog.
10:41 — People basically say, “eh, some people did their thing and other people did theirs.”
10:43 — No one has any idea who fucking won. Alan Keyes. Alan Keyes won the debate.
10:43 — Oh ho, now we go to the “Partisans’ Panel.” Meaning Wolf Blitzer asks a bunch of party hacks what they think. Oh look at that, Bill Bennett thought McCain won. Hmm!
10:45 — Just turned on MSNBC and all I see is some map showing viewers in like Madagascar. Hooray! MSNBC is poop. OH AND NOW they have commercials too. Oh crap, T. Boone Pickens. Why do we have to watch him now? WHERE IS CHUCKY TODD. Wants to c his man boobsz.
10:48 — No one knows what happened. So! I am ending this. Ken may or may not take over. OPEN THREAD until then. Go out and play with your friends, is my recommendation.

DUDES: Your Wonkette will be at Finn McCool’s in D.C. (8th Street SE) in like 15 minutes (11:30). We don’t expect any of you douches to show, but if you want, look for the asshole with the red hair. LATER. Gonna get me some fish ‘n’ chips.





>>>>>PELIK kn???

perlu kah ...?

hhahahaha